Účtování reklamních předmětů
Připravili jsme pro vás přehledného průvodce, který vám pomůže zorientovat se v problematice účtování reklamních předmětů. Ať už nakupujete dárky pro obchodní partnery, reklamní předměty nebo propagační oblečení na firemní akce, každá z těchto kategorií má svá specifika z pohledu účetnictví i daní. Přinášíme vám přehledný návod s možnostmi uplatnění daňových nákladů a odpočtu DPH u firemních dárků a reklamních předmětů.
V tomto článku se dozvíte:

Kam se účtují reklamní předměty?
Reklamní předměty se nejčastěji evidují jako zásoby na skladě (účet 112). Nákladem se stávají až ve chvíli, kdy jsou předány – tedy „darovány“ zákazníkům, zaměstnancům či partnerům. V tu chvíli se účtují na účet 501 – Spotřeba materiálu, tedy pokud splňují podmínky daňové uznatelnosti.
Záleží však na povaze a hodnotě předmětu. Pokud podmínky nesplní, může se jednat o náklad na reprezentaci (účet 513) nebo dokonce dar (účet 543). Náklady na reprezentaci ani dary nejsou daňově uznatelné.
Rozdíl mezi reklamním předmětem a darem je klíčový. Pokud nesplníte podmínky podle zákona č. 586/1992 Sb., § 25 odst. 1 písm. t), jedná se o dar, nikoli o uznatelný výdaj.
Za jakých podmínek si mohu reklamní předměty odečíst z daní?
Zajímá vás, jaké podmínky pro reklamní předměty platí u daně z příjmu (z pohledu dárce)?
Reklamní předmět je daňově uznatelný pouze tehdy, pokud:
- je opatřen jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby,
- jeho hodnota nepřesahuje 500 Kč bez DPH (včetně nákladů na potisk, obal a dopravu),
- není předmětem spotřební daně (např. alkohol, tabák)
Znění zákona (§ 25 odst.1 písm. t):
"Za dar se nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není předmětem spotřební daně."
Je vhodné schovat si objednávku, fotografii pořízeného zboží, případně si evidovat, kdy jsme reklamní předměty využili. Může se vám to hodit pro prokázání splnění podmínek výše zmíněných.
Poznámka: Příjemce reklamního předmětu (např. fyzická osoba) neplatí daň z příjmů, pokud předmět splňuje podmínky výše.
Kdy lze na reklamní předměty uplatnit DPH?
Z pohledu zákona o DPH je klíčové ustanovení § 72 odst. 4, které říká, že plátce nemá nárok na odpočet DPH u nákladů na reprezentaci. Výjimku ale tvoří situace popsaná v § 13 odst. 7 písm. c), která se vztahuje právě na reklamní a drobné dárky:
- „Za dodání zboží se pro účely zákona nepovažuje poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho pořizovací cena bez daně nepřesahuje 500 Kč, nebo poskytnutí obchodních vzorků bez úplaty.“ (§ 13 odst. 7 písm. c) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
To znamená:
U dárků do 500 Kč bez DPH, které jsou poskytnuty v rámci ekonomické činnosti, má plátce:
- nárok na odpočet DPH při pořízení těchto předmětů,
- zároveň není povinen odvádět DPH na výstupu při jejich bezplatném poskytnutí (např. zákazníkům)
Zákon o DPH nevyžaduje označení reklamního předmětu (logem, názvem firmy apod.) a ani nestanovuje, že by předmět nesměl být předmětem spotřební daně.
Příklady z praxe
Předmět | Cena bez DPH |
Označení firmy |
Daňová uznatelnost |
Odpočet DPH |
---|---|---|---|---|
Propiska s označením |
15 Kč |
✅ | ✅ | ✅ |
USB disk bez označení |
120 Kč |
❌ | ❌ | ✅ |
Tiché víno s etiketou firmy |
200 Kč |
✅ | ❌ | ✅ |
Luxusní dárkový koš |
1 200 Kč |
✅ | ❌ | ❌ |
Náš tým je tu pro vás
Nevíte si rady? Kontaktujte některého z našich odborníků, který vám poradí s výběrem a nákupem.
