Zákaznická podpora: +420 222 367 900 (od 8:00 - 17:00)

Velmi dobré
Reklamní předměty Textil a oděvy Pracovní oděvy Elektro a USB Kalendáře a diáře Reklamní tašky Tiskoviny Jídlo a nápoje

Účtování reklamních předmětů

Připravili jsme pro vás přehledného průvodce, který vám pomůže zorientovat se v problematice účtování reklamních předmětů. Ať už nakupujete dárky pro obchodní partnery, reklamní předměty nebo propagační oblečení na firemní akce, každá z těchto kategorií má svá specifika z pohledu účetnictví i daní. Přinášíme vám přehledný návod s možnostmi uplatnění daňových nákladů a odpočtu DPH u firemních dárků a reklamních předmětů.

Kam se účtují reklamní předměty?

Reklamní předměty se nejčastěji evidují jako zásoby na skladě (účet 112). Nákladem se stávají až ve chvíli, kdy jsou předány – tedy „darovány“ zákazníkům, zaměstnancům či partnerům. V tu chvíli se účtují na účet 501 – Spotřeba materiálu, tedy pokud splňují podmínky daňové uznatelnosti.

Záleží však na povaze a hodnotě předmětu. Pokud podmínky nesplní, může se jednat o náklad na reprezentaci (účet 513) nebo dokonce dar (účet 543). Náklady na reprezentaci ani dary nejsou daňově uznatelné. 

Rozdíl mezi reklamním předmětem a darem je klíčový. Pokud nesplníte podmínky podle zákona č. 586/1992 Sb., § 25 odst. 1 písm. t), jedná se o dar, nikoli o uznatelný výdaj. 

Za jakých podmínek si mohu reklamní předměty odečíst z daní?

Zajímá vás, jaké podmínky pro reklamní předměty platí u daně z příjmu (z pohledu dárce)?

Reklamní předmět je daňově uznatelný pouze tehdy, pokud:

  • je opatřen jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby,
  • jeho hodnota nepřesahuje 500 Kč bez DPH (včetně nákladů na potisk, obal a dopravu),
  • není předmětem spotřební daně (např. alkohol, tabák)

 

Znění zákona (§ 25 odst.1 písm. t):

"Za dar se nepovažuje reklamní nebo propagační předmět, který je opatřen jménem nebo ochrannou známkou poskytovatele tohoto předmětu nebo názvem propagovaného zboží nebo služby, jehož hodnota bez daně z přidané hodnoty nepřesahuje 500 Kč a který není předmětem spotřební daně."

Je vhodné schovat si objednávku, fotografii pořízeného zboží, případně si evidovat, kdy jsme reklamní předměty využili. Může se vám to hodit pro prokázání splnění podmínek výše zmíněných. 
 

Poznámka: Příjemce reklamního předmětu (např. fyzická osoba) neplatí daň z příjmů, pokud předmět splňuje podmínky výše.

Kdy lze na reklamní předměty uplatnit DPH?

Z pohledu zákona o DPH je klíčové ustanovení § 72 odst. 4, které říká, že plátce nemá nárok na odpočet DPH u nákladů na reprezentaci. Výjimku ale tvoří situace popsaná v § 13 odst. 7 písm. c), která se vztahuje právě na reklamní a drobné dárky:

  • Za dodání zboží se pro účely zákona nepovažuje poskytnutí dárku v rámci ekonomické činnosti, pokud jeho pořizovací cena bez daně nepřesahuje 500 Kč, nebo poskytnutí obchodních vzorků bez úplaty.“ (§ 13 odst. 7 písm. c) zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)

To znamená:
U dárků do 500 Kč bez DPH, které jsou poskytnuty v rámci ekonomické činnosti, má plátce:

  • nárok na odpočet DPH při pořízení těchto předmětů,
  • zároveň není povinen odvádět DPH na výstupu při jejich bezplatném poskytnutí (např. zákazníkům)

Zákon o DPH nevyžaduje označení reklamního předmětu (logem, názvem firmy apod.) a ani nestanovuje, že by předmět nesměl být předmětem spotřební daně. 

Příklady z praxe

Předmět Cena bez DPH

Označení firmy

Daňová uznatelnost

Odpočet DPH

Propiska s označením

15 Kč

USB disk bez označení

120 Kč

Tiché víno s etiketou firmy

200 Kč

Luxusní dárkový koš

1 200 Kč

 

Poptávkový formulář
* Pole označená hvězdičkou jsou povinná
Poptávám *
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem sjednání poptávky a následného kontaktování našim obchodním zástupcem na uvedeném telefonním čísle a prostřednictvím emailu.

Náš tým je tu pro vás

Nevíte si rady? Kontaktujte některého z našich odborníků, který vám poradí s výběrem a nákupem. 

teamwide